Sara Charmi

Kärlek i Vietnam
Jag har haft 10 underbara och oförglömliga dagar med Fredrik. Tänk hur veckan innan han kom kändes som en evighet samtidigt som våra dagar passerade alldeles för snabbt. När jag skulle hämta honom på flygplatsen pirrade det till i magen som när man var nykär. Den här resan har inte bara stärkt mig som person utan också vårt förhållande. När man varit tillsammans i 7,5 år är det lätt att bli hemmablind och ta varandra för givet. Jag älskar honom om möjligt mer efter att ha varit ifrån honom såhär länge och känner verkligen att jag är en lyckligare människa när jag är med honom. 

Han anlände tidigt på morgonen så jag hade hela dagen på mig att visa honom Hanoi. Både jag och Amanda hade gjort en rejäl beställning med svensk choklad så vi mötte först upp henne för att leverera beställningen och fika. Sedan promenerade vi runt Hoan Kiem sjön och åt fin middag i old quarter. På kvällen var vi på en underhållande dockteater som med sång och skådespel berättade om Vietnams historia.
Vi tog en nattbuss till Sapa, vilket också var en upplevelse då det var svårt att sova när det guppade så mycket. För Fredrik var det omöjligt då bussarna var anpassade för vietnamesers längd och han fick sitta trångt med benen.  Efter en sömnlös natt träffade vi vår guide i Sapa, Su och hennes familj. Min upplevelse av kvinnorna i Sapa är att de är oerhört starka. De flesta bar sina barn på ryggarna medan vi klättrade och vandradade flera mil. Dagarna var tuffa fysiskt men framförallt oerhört givande. Det var helt klart de vackraste miljöerna jag sett i hela mitt liv. Vi vandrade längs risfält och passerade olika byar med lokalbefolkningen. Alla med dessa speciella vackra kläder och utseenden som skiljer sig från de jag sett i andra delar av Vietnam. Alla människor som vanligt lika snälla, hjälpsamma och välkomnande. Alltid med en hjälpande hand när det blev halt och glidigt under resans gång. Resan gav en inte bara upplevelser, vackra bilder och skavsår utan även perspektiv. Vi bodde hos Su och hennes familj i bergen i ett litet skjul i bergen. Sovplatserna var tunna madrasser/mattor placerade på golvet. Vi bodde med grisar, hönor och tuppar som väsnades hela natten. Det blev en ganska sömnlös första natt även här. Det är såhär de lever varje dag och trots detta verkar de vara lyckliga och oerhört starka. Vi är så bekväma av oss i Sverige. Så fort vi inte har Wifi-uppkoppling blir det lite av en panik. Den mörka delen av den här resan var att jag aldrig sett så många barnarbetare på samma plats. Det dök upp små barn överallt somförsökte sälja prylar till oss, men vi hade blivit ombedda av Su att inte köpa något eftersom vi då sponsrar barnarbetet. Vad jag önskar att det var en självklarhet att alla barn i hela världen slapp oroa sig över mat och pengar och fick gå i skolan. 
Sista dagen klättrade vi upp för ett brant berg för att se ett vattenfall. Det gick anmärkningsvärt bra för mig som är så klumpig. När vi skulle ner igen börja det ösregna och alla (förutom jag) ramlade flera gånger. Leriga och blöta vandrade vi sista dagen. Det här var långtifrån en semesterresa med allinclusive, men en resa jag sent kommer glömma.

Efter några svettiga dagar i Sapa och närliggande byar åkte vi vidare till Halong bay. Det var en oerhört romantisk och harmonisk resa, i kontrast till vår föregående resa. Vi åkte båt längs dessa vackra vyer av täta berg och vilda apar. Det var oerhört mysigt att få övernatta på båten och vakna upp till den miljön. Vi bodde även i en Bungalow på Monkey island, vilket är en enskild liten ö där det tidigare bodde många vilda apor. 

De sista dagarna spenderade vi i Nha trang på ett lyxigare hotell på en egen ö, Vinpearl island. Här fick vi ladda om batterierna och uppleva den där riktiga semesterkänslan. Det var enstaka meter mellan havet och hotellets stora poolar så vi kunde pendla mellan dessa. Havet i Nha trang var helt klart det vackraste och renaste vattnet jag sett. Det var dessutom väldigt varmt. De två sista dagarna blev vi båda dock sjuka så vi låg på hotellrummet och tog hand om varandra, knaprade ipren och beställde in pizza på rummet. Det här är den andra sidan av kärleken, det som är långt ifrån romantiskt men ändå så kärleksfullt. 

Nu är Fredrik i Sverige igen och jag ligger här och är sjuk. Har haft hög och halsont i några dagar så var på sjukhuset igår och fick antibiotika och panodil intravenöst. Det har varit en upplevelse att vara sjuk i det här landet med. Igår dog elektriciteten i hela min by så låg febrig utan aircondition och utan möjlighet att laga mat. Dessutom är dörren som en garageport så kom inte ut ur lägenheten först heller.  Lyckligtvis kunde mamman här öppna den manuellt så jag fick ta mig ut och fixa det sista med uppsatsen med Amanda. Den är inlämnad nu i alla fall och vi har opponerat och responderat, vilket gick alldeles utmärkt. Nu väntar vi bara på att bli godkända och friska!

Här kommer lite blandade bilder från min och Fredriks resa:

Första dagen i Hanoi.
Här vandrade/klättrade vi!
 
Med Su och hennes familj.
 
Starka kvinna!
En närmare bild på risfälten.
 
 
 
 
Många vilda djur här. Underbart!
 
Bebisgrisar! Såååå söta. Det var efter vi träffade dem som vi tappade bort vår guide och i smått panik fick springa runt och leta efter dem.
Rastplats. Här var det alltid extra många barnarbetare. 
 
Här lever de sina liv. 
Underbara barn. Vad jag önskar att ni fick gå i skolan istället.
Snart i Cat cat byn.
 
 
Cat cat byn.
 
 
I byn som vi bodde i såg vi många lekande barn vilket var en lycklig omväxling i kontrast till alla arbetande barn vi sett på vägen. Här sprang de runt, skrattade och busade som bara barn kan.

Här bodde vi.
En närmare bild på huset vi bodde i.

Våra kära grannar som vi kände hatkärlek för.

Magiskt att vakna upp till det här. Molnen har lagt sig som ett bomullstäcke över bergen.
Mer vandring.
 
Ljuvlig!
Den här vingliga bron gick vi över. 
Här var Fredrik inte jätteglad på mig med tanke på att jag tvingat honom att klättra över ett enormt brant berg. Det här var dessutom innan han ramlade på tillbakavägen.
Utsikten från toppen av berget.


Kärlek i bergen.
En liten pojke i byn och hans husdjur.
 
Tillbaka i Halong bay!
Brusigaste bilden som en från gruppen tog på  oss, men vi är så fina så var ändå tvungen att lägga upp den. 
Grottor!
Våran söta båt.
"Den flytande byn"
Tyvärr var inte alla apor vi såg vilda. 
I mitt sanna element. Havet, jag älskar dig!
Varje fotografs dröm.
 
 
 
Vårt trevliga skandinaviska team.
 
 
 
Utsikten från vårt fönster på båten.


Mot Monkey island!


Vår underbart mysiga bungalow.

Utsikten från vår Bungalow.


Underbara färger när solen gått ner.

Sedan hamnde vi i Nha trang.




Festlig frukostbuffé.


Tacksamma för glass på room-service när man har feber och halsont.
Underhållning på hotellet.
Tillbaka till verkligheten med opponering. Trots hög feber och hemsk röst klarade jag det! Nu vill vi bara bli godkända också.