Sara Charmi

Att vara både man och kvinna

Hennes namn är Christina, men hon föddes som en Christian. Idag är hon säker på att hon är en transvestit, men det har inte alltid varit enkelt. Redan när Christina var 13-14 år brukade hon prova sin mammas underkläder i smyg. Hon föddes i en mans kropp, men känner sig än idag även som en kvinna. Hon tror att det finns lite av båda könen i alla, fast i olika grad.


Christina är inte helt öppen med sin splittrade läggning. Det finns bara några få som känner henne både som en kille och som kvinnan Christina.

 

–      Som Christina har jag också många vänner, men som inte sett min manliga sida, säger Christina.


Kanske finns det fördomar i både queervärlden och heteronormen.
Christina växte upp med sin mamma och hon har varit ett stort stöd genom tiderna.

–      Mamma kom på mig en gång i hennes underkläder, säger Christina. Först blev hon arg, men vi pratade ut om det och hon förstod mig väl.

Christinas mamma tyckte inte om att hon använde hennes underkläder, så hon köpte henne egna kvinnliga underkläder.

– Jag tog varje dag på mig bh och strumpbyxor under mina manliga kläder, säger Christina med gamla tider i huvudet. Hon tog på sig allting när hon kom hem från skolan.

–      Även om det bara var min mamma hemma skämdes jag, tillägger Christina. Detta var dock bara till en början. Med tiden blev de kvinnliga kläderna en vana. Idag träffar hon sin mor både som man och som kvinna.

De flesta i Christinas omgivning har ingen aning om att hon ibland går klädd som kvinna. Det är dock oftast aldrig någon som reagerar när Christina går i staden. Hon är väldigt noga med hur hon klär sig et cetera för att smälta in som tjej/kvinna.

Som man klär sig Christina konventionellt. Hon klär sig i jeans och skjorta. Som kvinna blir kläder och skönhet en aning dyrare. Hon försöker gestalta sig som en så ”vanlig” tjej/kvinna som möjligt. Hon trivs bäst i kjol och blus eller i en polojumper. Hon sminkar sig varje dag som Christina och har långt, lockigt blont hår.

– Jag blir nästan som en helt annan person när jag byter kön för dagen, medger Christina.

Efterhand som hon gör sig i ordning glider hon sig in i sin roll. Som kvinna tar hon även själv efter existerande könsroller. Hon blir lugnare och mer känslosam som kvinna.

De största och vanligaste fördomar som folk oftast har om transor är att de även skulle vara homosexuella eller förknippas med överdrivna dragqueens.

– Vi transvestiter är inte oftare homosexuella än män i allmänhet, säger Christina, som håller med om mina ord.

Christina har fått en hel del kommentarer om sitt kön. De flesta är positiva. Det finns en hel del som tycker att Christina passar bättre som kvinna än som man.

– I affärer har det hänt några gånger att folk ifrågasatt mitt kön, menar Christina. Hon anser att hennes manliga röst är den som lättast ”avslöjar” henne. Det har varit när hon handlar underkläder eller exempelvis bindor.

– Den starkaste upplevelsen var när jag fick min första make-over, säger Christina med en nostalgisk känsla. Jag fyllde 17 år och min mamma och en av hennes väninnor, som var hårfrisörska, klädde upp mig inifrån och ut.

Med smink, peruk och "riktiga" bröst var det första gången som Christina verkligen kände sig som en tjej och inte bara som en kille i bh och kjol. Hon uppskattar starkt salongstid och att bli sminkad. Hon bär även ett starkt minne med sig från ett tidigare besök på en damsalong.

– Jag gick dit som en kille i jeans och jacka och kunde gå ut som en tjej i kjol, blus och klackskor, säger Christina med stolthet.

Ett annat starkt minne rörande hennes kön är mindre positivt. Christina blev en gång stoppad i en poliskontroll och fick visa körkortet. Polismannen ifrågasatte om det verkligen var hon på kortet och sa att det inte var särskilt likt henne.
Christina har egentligen inte haft kontakt med andra transvestiter själv. Hon har endast chattat med någon på Msn eller Qruiser.se enstaka gånger.

– Jag trivs bra som man, men att få vara kvinna ibland är ett sätt att få uttrycka den kvinnliga sidan av min personlighet.

Christina skulle dock aldrig kunna genomgå en plastikkirurgi. De enda nackdelarna Christina ser med att vara transvestit är vad gäller ekonomin. Idag kan det ju kosta en hel del att vara kvinna, med smink, kläder med mera.

– Nej, jag trivs bra som man, bara jag har möjligheten att vara kvinna ibland, skrattar Christina.


Christina en vanlig dag i parken.

______________________________________________________________________________________________

Faktaruta
Transvestit -
En person som klär sig och agerar som ett annat kön än det medfödda.
Transsexuell
- En person som har en permanent upplevelse av att tillhöra det kön som är motsatt ens biologiska. Man önskar vanligen förändra könet så det bättre passar det upplevda könet, med medicinsk och kirurgisk behandling.
Dragqueen – Det är en man som kläder sig i typiskt kvinnlig attribut, ofta i överdriven tappning och i underhållande syfte. Detta bör ej förväxlas med transvestit.
Homosexuell –
En person som känner attraktion eller kärlek till person med samma kön.
Queer -
Queer kan användas som ett sätt att beskriva sin sexuella läggning och kan då betyda att man inte bryr sig om vilket kön man blir kär i/attraherad av, eller att man inte kan/vill definiera sin sexuella läggning inom de traditionella begreppen.
Heteronorm -
Innebär att ett mänskligt samhälle har heterosexualitet som oskriven ”regel” för människors sexualitet.


______________________________________________________________________________________________

Fördomar?


En av de första bilderna som kommer upp på Google när man söker på ordet ”transa”.

Fördomar om transor är dels att de ska vara homosexuella

och dels att de ska vara dragqueens,

med smink kletat över hela ansiktet.